آبشار دودوزن در استان گیلان

همانطور که میدانید استان گیلان دارای مناطق طبیعی و دیدنی بسیار زیادی است یکی از  جاذبه های معروف و زیبای این استان آبشار  دودوزن می باشد که در فاصله 24 کیلومتری شهر شفت و در مناطق کوهستانی سیاهمزگی قرار دارد . این جاذبه طبیعی دارای پوشش جنگلی انبوه ، چشمه های آب گرم ، رودخانه پر آب و آب و هوای خنک می باشد . آبشار دودوزن جز آبشار های بسیار  زیبای استان گیلان می باشد که البته با نام آبشار خرمکش دره هم نیز شناخته شده است .

این منطقه یکی از محبوب ترین  مکان های طبیعی و گردشگری استان گیلان است که در هر فصل از سال گردشگران بسیار زیادی به آن سفر می کنند .این منطقه به علت کوهستانی بودن آب و هوای خنکی دارد بنابر این بهترین زمان برای بازدید از آبشار دودوزن فصل تابستان می باشد . از تفریحاتی که می توانید در این منطقه انجام دهید گوش دادن به صدای آرامش بخش پرندگان و رودخانه است و البته اگر اهل آبتنی  هستید آبشار دودوزن جای مناسبی برای شنا و شیرجه می باشد و در صورت آشنایی با اصول عکاسی از آبشار می توانید تصاویر بسیار زیبایی را ثبت کنید . در کنار این جاذبه طبیعی امکانات اولیه رفاهی مثل سرویس بهداشتی و نمازخانه برای مسافران در نظر گرفته شده است. بوفه کوچکی برای رفع نیاز های اولیه مسافران نیز وجود دارد .

چند آلاچیق کوچک هم ساخته شده‌اند که چند نوع غذای محدود را به مسافران عرضه می کند . برای دیدن آبشار باید از پله هایی که در دل طبیعت وجود دارد عبور کنید هنگام عبور از این پله ها صدای خروشان آبشار به گوشتان می رسد، صدای آب در میان پله ها شما را به وجد می آورد که زودتر به این آبشار برسید و از زیبایی هایش لذت ببرید. در بعضی از فصل ها محلی ها با فروش نان گردویی، آلوچه های ترش و ملس، انواع کاکا و چای ذغالی گردشگران را جذب می کنند تا عبور از این پله ها برایشان لذت بخش تر باشد . یکی از دیگر جاذبه های این منطقه وجود پل چوبی می باشد که باید برای رسیدن به آبشار باید از آن عبور کنید .

برای رفتن به آبشار دودوزن یا همان آبشار خرمکش دره ابتدا باید به سمت گیلان حرکت کنید سپس به سمت شهرستان شفت توسط جاده شفت به مرکز این شهرستان دسترسی پیدا نمایید. بعد از آن با پشت سر گذاشتن بلوار کشاورز و ورود به جاده نصیر محله به سیاهمزکی در مسیر آبشار قرار می گیرید. تقریبا حدود ۲ کیلومتر مانده به روستای توسه، روستای خرم کش را مشاهده می کنید . پس از دیدن تابلوی خرم کش تقریبا باید ۱۵۰۰ متر دیگر پس از مشاهده ی تابلو حرکت کنید تا به مسیری آسفالته تمام شود. بعد از آن اتومبیلتان را پارک کنید و بقیه مسیر را که سنگ فرش است با پای پیاده به سمت آبشار بروید .  اگر برای بازدید از این آبشار دودوزن  زمان زیادی را در نظر گرفته اید میتوانید به روستای بسیار زیبای امام زاده ابراهیم که در شهر شفت قرار دارد هم سری بزنید و از طبیعت این روستا هم نهایت لذت را ببرید . فاصله آبشار دودوزن تا روستای امام زاده ابراهیم  46 کیلومتر می باشد .

چیزی که در ابتدای ورود به این روستا جلب توجه می کند، نوع خانه سازی و معماری آن است. در اینجا به خانه هایی چهار، پنج و حداکثر شش طبقه بر می خورید که از جنس چوب راش هستند و سقف شیروانی دارند. هر طبقه چند اتاقک دارد و نحوه جداسازی اتاقک ها از هم بسیار قابل توجه است. در اینجا بیشتر جداسازی ها با پرده انجام شده است . شما می توانید با قدم زدن در کوچه های این روستا طبیعت بسیار زیبایی را مشاهده کنید و یا به بازار معروف امام زاده ابراهیم رفته و صنایع دستی های زیبای مرد آن منطقه را برای سوغات خریداری کنید .

 سخن پایانی

از آنجایی که در منطقه آبشار دودوزن اقامتگاهی وجود ندارد شما می توانید در  روستای امام زاده ابراهیم اقامتگاه های بسیار زیادی با امکانات مختلف برای خود پیدا کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *